Wat betreft GroenLinks is ook de hulphond altijd welkom in de taxi!

Ook de hulphond in de taxi

GroenLinks vindt dat in een gastvrije stad als Den Bosch hoort dat hulphonden altijd met hun baasje mee moeten mogen in de taxi. Te vaak komt het voor dat hulphonden worden geweigerd en de nieuwe taxiverordening regelt dit niet. Daarom dient GroenLinks in de raadsvergadering van 3 februari een amendement in om dit op te nemen in de nieuwe regels voor taxis in 's-Hertogenbosch.

Den Bosch staat bekend als meest gastvrije stad van Nederland en moet deze naam, zeker met het Jeroen Boschjaar en de 11x11+11 carnaval in aantocht, hoog houden. Het kan niet zo zijn dat taxichauffeurs hun klanten niet goed bejegenen of expres gaan omrijden. Dit bezorgt de Bossche taxibranche en Den Bosch een slechte naam. Niet alleen klanten worden hier de dupe van, maar ook Den Bosch als gastvrije stad. GroenLinks juicht het daarom toe dat er in samenspraak met de taxibranche duidelijke regels komen die beogen het taxivervoer gastvrij(er) te maken.

Dit moet volgens GroenLinks voor alle mensen gelden, ook mensen die afhankelijk zijn van een hulphond moeten welkom zijn in de taxi. Uit het hele land komen al lange tijd berichten dat mensen met een hulphond niet de taxi in mogen. Uit onderzoek van de branchevereniging van geleidehonden (KNGF) onder ruim 400 baasjes van geleidehonden blijkt dat ruim 40% al eens is blijven staan omdat de taxichauffeur weigerde de hond mee te nemen. In andere steden zoals Den Haag en Amsterdam zijn hier inmiddels maatregelen tegen genomen. Het zou Den Bosch als gastvrije stad sieren zich hierbij aan te sluiten. Daarom dient GroenLinks een voorstel in waardoor taxichauffeurs verplicht worden om ook mensen met hun hulphonden mee te nemen.