Voorzitter.
Het college stuurde ons een zeer veilige begroting!
Een begroting die af en toe een glimlach oplevert, hier en daar een diepe frons maar over het algemeen weinig meer dan geluiden van herkenning.
In de schaduw van de kadernota en van het regeringsbeleid kent de begroting weinig verrassingen. Het college speelt op veilig!
De begroting is als een weerbericht van Erwin Krol: gisteren was het mooi weer, later wordt het waarschijnlijk mooi weer, maar vandaag kan het alle kanten op. Dus paraplu én zonnebrand meenemen! Geen risico’s, geen gekke dingen doen. Veiligheid voorop!
Voorzitter,
Belangrijke keuzes zitten wel degelijk in deze begroting maar de besluiten hierover zijn reeds bij de kadernota genomen.
De financiële keuze voor het versterken van de onderwijshuisvesting, het actieplan cultuurbereik, het behoud (waar mogelijk) van ID-banen, investeren in onderwijsachterstandenbeleid, het starten van wijkgericht werken en het handhaven van de GSB-programma’s zijn voorbeelden hiervan.
Ondanks veel tegenwind uit Den Haag gaan we als gemeente Den Bosch toch vooruit, al moeten we dan laveren.
Voorzitter,
De coalitie heeft besloten met 4 wethouders verder te gaan. GroenLinks steunt dit besluit.
Verdere instabiliteit in een tijd waarin de grootste partij gehalveerd is en de derde partij de grootste is geworden, moet worden voorkomen en daarvoor is dit college de beste garantie.
Dit mag uiteraard niet betekenen dat het college alleen tijd heeft om op de winkel te passen omdat voor innovatie en verbeteringen aanbrengen geen tijd meer bestaat. Het college zal hier zorg voor dragen! Daar vertrouwt mijn fractie op.
Voorzitter,
Veiligheid en eigen verantwoordelijkheid zijn de thema’s die wij steeds terugvinden in de begroting.
In dat opzicht lijkt het college wel op het kabinet. De vraag is of deze kreten nu ook opleveren wat wij willen en wat de stad nodig heeft!
De GroenLinks-fractie weet dat het college een eigenstandige koers vaart en het zou dan ook voor de hand liggen dat het college andere woorden zou kiezen dan de Haagse. De term eigen verantwoordelijkheid is een beladen term geworden, die, zo blijkt steeds, op meerdere wijzen in te vullen is en daardoor onnodig de discussie in de raad belast.
Veiligheid is ondertussen ook zo’n term. Als je in deze gemeente subsidie wil, zo fluisterde laatst iemand in mijn oren, dan moet je het woord veiligheid gebruiken.
Voorzitter.
Veiligheid is zeer belangrijk maar de term wordt, in onze ogen, steeds eenzijdiger belicht.
Nieuw voorgesteld beleid is dat het college camera’s wil plaatsen bij het station, in strijd met het Beleidsplan op Hoofdzaken. Het mag bekend zijn dat onze fractie hier geen voorstander van is. Niet alleen vanwege de aantasting van de privacy maar sterker, voorzitter, wij vragen ons af of dit wel het gewenste effect zal hebben. Vergroot dit werkelijk de objectieve en subjectieve veiligheid of leidt het tot schijnveiligheid en wakkert het onveiligheidsgevoelens aan? In de ogen van GroenLinks is het plaatsen van camera’s geen oplossing voor het veiligheidsvraagstuk.
Het college zal met het BPH en de speerpunten in de hand aan het werk gaan. De financiële druk op het BPH en de speerpunten is echter groot, voorzitter.
De voeding van het structuurfonds is en blijft kwetsbaar en veel speerpunten worden via het structuurfonds betaald. De speerpunten Leefbaarheid en Jeugd en Onderwijs leggen een andere claim, speciaal op de exploitatiebegroting en dat ligt de laatste tijd zeer gevoelig.
Jeugd en Onderwijs blijft zelfs niet vrij van bezuinigingen en GroenLinks vraagt het college, ondanks dat het rijk sterk kort, dit speerpunt overeind te houden. Als de rijksmaatregelen die het onderwijsachterstandsbeleid aantasten door de Tweede Kamer worden teruggedraaid is dat voor onze fractie verheugend maar niet voldoende. Dat biedt alleen mogelijkheden op dat moment om dit collegespeerpunt nader uit te werken, omdat het college verstandig genoeg is dit dreigende rijksbeleid enigszins te corrigeren,.
Want: Jeugd als speerpunt betekent ook dat wij geen genoegen mogen nemen met het slechte voorzieningenniveau voor jongeren in de stad.
Als we bij het Jeroen Boschcentrum horen dat “er een idee voorbijkomt, dat we niet kunnen laten voorbijgaan” en we daar vooralsnog een bedrag voor reserveren in de investering en de exploitatie, dan geeft mijn fractie het college mee, dat er m.b.t. jongeren regelmatig goede ideeën voorbijkomen of sterker uitgedrukt: nadrukkelijk aan de deur kloppen. Dat gaat dan verder dan een locatie aanwijzen of je beperken tot een idee. Dan dienen initiatieven als van BLVD 1629 voor een cultureel jongerencentrum, waaronder een jeugdhotel, serieus te worden onderzocht. Wat er komt en waar dat komt, is daarin ondergeschikt aan dat er voorzieningen voor jongeren tot stand komen en de GroenLinks-fractie vindt dat de gemeente hier blijvende betrokkenheid bij dient te hebben.
Onze stad kent vele mogelijkheden om zich op te profileren. Promotie is een terugkerend onderwerp in de begroting. Onze fractie zou willen dat wij onze kracht inzetten om bijzonder te zijn op een ander gebied. Niet denken in competitie-termen zoals “grootste” of “mooiste”, maar denken in kwaliteitscriteria zoals “vernieuwende” “tolerante”, “open” of “gezellige”. Niet een 4 sterrenhotel is dan per definitie aantrekkelijk, een moderne jeugdherberg zou dan wel eens beter kunnen zijn.
Leefbaarheid als speerpunt (Schoon, heel en veilig op buurtniveau) krijgt een belangrijke oppepper door het wijkgericht werken. Wij complimenteren het college met de keuzes die zij hierin heeft gemaakt, in navolging van het BPH.
Het speerpunt wonen: het bouwen van woningen en met name het in stand houden van voldoende sociale woningen is een groot zorgpunt. Het behalen van het percentage van 25% sociale woningbouw in de bouwprogramma’s, blijkt ondanks dat het in de begroting wordt gesteld, niet haalbaar, zo bleek recent in de meerjarenwoningbouwplanning.
Voorzitter,
Het mag bekend zijn dat de fractie van GroenLinks niet overloopt van vreugde bij het inrichten van de Kloosterstraat. Dit thema is een compromis en wij zijn goed voor onze afspraken, laat dat helder zijn.
“In minder voorspoedige tijden moeten wij ons voorbereiden op het moment dat de economie weer aantrekt” en dus moeten we bedrijventerreinen starten zegt de begroting.
Het zekere voor het onzekere?
Onze fractie baart het zorgen dat hierbij op geen enkele wijze de door de raad aanvaarde duurzaamheidsmatrix wordt ingebracht en lijkt het dat met het vertrek van van Grunsven ook zijn stokpaardje “de revitalisering van de bedrijventerreinen” uit beeld raken. Leegstand op bedrijventerreinen, verdere inbreiding etc.: hoe staat het daarmee. Hoe wij als stad met de beperkte ruimte omgaan, moet zeer scherp gevolgd worden. Economie is zeer belangrijk, voorzitter, maar altijd in evenwicht. En dan niet alleen het milieu respecteren (zoals het hoofdstuk in de begroting heet) maar ook te versterken en te behouden.
Den Bosch is de groenste gemeente van Nederland. Welk belang we ook hechten aan weer een competitie: onze fractie roept het college en de raad op hier ook wat mee te doen. Laten we groen weer meer voorop zetten. Laten we de kritiek uit het jury-rapport, namelijk dat milieueducatie afwezig is, ter harte nemen en hier de komende periode extra inzet op gaan plegen. De fractie van GroenLinks roept het college op om tot totaalafspraken te komen met de Brabants Milieu Federatie over bijv. Randweg, Kloosterstraat en Groene Mal. Beperkte economische groei en het trekken van de groene grens moet je niet gefragmenteerd maar in samenhang bezien. Hoe kijkt het college hiertegen?
In de kadernota is besloten om een aantal milieustations te sluiten. In de raadsvergadering van 13 oktober (morgen) ligt een voorstel voor om dit maar deels uit te voeren op dit moment. Gelijktijdig wordt het tarief van het brengen en ophalen van grof-vuil in de begroting toch meer dan verdubbeld. Al jaren pleit onze fractie ervoor, samen met andere fracties, om de mogelijkheid van het bijvoorbeeld een keer per jaar gratis laten ophalen van grofvuil, te overwegen. Deze maatregelen nu zijn tegenovergesteld hieraan.
Grofvuil wegbrengen doe je met de auto. Heb je geen auto, dan kun je geen kant op. Met name mensen met minder inkomen treft dit. Ons voorstel is om de middelen anders in te zetten. Wij vragen het college deze mogelijkheid nadrukkelijk te onderzoeken. Het is niet uit te leggen aan de burgers van Den Bosch waarvoor nu gekozen wordt.
Op het gebied van het verkeer maakt het college het te bont!
Er is nog veel te doen aan de verkeersveiligheid in de stad. De taakstelling m.b.t. de daling van het aantal slachtoffers wordt niet gehaald. Het aandeel van de fiets in de mobiliteit daalt echter wel, daar hebben wij een deltaplan voor nodig. Er zijn geen middelen voor de transferia in de begroting en het autovrijmaken van de Parade (en het college streeft er nog steeds naar dit in deze periode te bereiken) ontbreekt helemaal.
Klap op de vuurpijl is dat de gemeente verbetering van het bereiken van de binnenstad voor auto’s nastreeft!
Onze fractie is voor de toegankelijkheid van de cultuur-historische binnenstad. Dan is het geen autootje-pesten om aan alternatieven zoals fiets, transferia of zelfs boottaxi de voorkeur te geven. Welke visie heeft het college er toe gebracht deze passages in de begroting op te nemen en ziet het college de alternatieven ook?
Ik wil de oude Romein Cato van stal halen, met een uitspraak die onze fractie al enige jaren gebruikt: “Overigens ben ik van mening dat de van Berkelstraat vrijgemaakt moet worden van autoverkeer.” Waarmee alles gezegd is en wij dringen aan op een reactie van het college.
Voorzitter, tot slot financien:
De Wet Werk en Bijstand biedt mogelijkheden voor eigenstandig beleid. Dat moeten wij dan ook samen sterk overeind houden. Als stad moeten wij zorgdragen voor onze inwoners en bezuinigingen van het rijk moeten zo min mogelijk worden afgewenteld op deze burgers. De kreet “eigen verantwoordelijkheid” van het kabinet betekent dat mensen met minder mogelijkheden het zelf moeten uitzoeken. Dat is niet hoe dit college hiermee om mag gaan. Daar vertrouw ik op. De verdere verschraling van het armoedebeleid en van de WVG baart ons ernstige zorgen en wij vragen het college helder in kaart te brengen waar in de komende tijd de keuzes komen te liggen. Zijn er nog donkere wolken te verwachten? En welke maatregelen stellen we hiertegenover. Welke veiligheid voor de minst draagkrachtigen biedt het college?
Voorzitter,
Onze fractie heeft altijd als stelling genomen dat je moet kijken naar wat nodig is om vervolgens te zien wat dat kost. Daar trek je je conclusies uit en dan aanvaard je wel of niet de consequenties. Het streven naar het niet verhogen van de woonlasten ondersteunen wij.
Je kunt je echter afvragen of de juiste benadering is gekozen gezien de gaten die vallen of dreigen te vallen.
Het college kiest voor de veilige weg en daar is veel voor te zeggen. De toekomst vraagt echter een sterker milieubeleid en meer aandacht voor jongeren. Gezien hetgeen ons te doen staat, was wat ons betreft een gedurfdere begroting welkom geweest.