Nog geen vier maanden geleden werd de zorgplicht naar de gemeenten overgeheveld. Gisteren werd in Den Haag een 'zwaar bevochten compromis' gepresenteerd over de bed, bad en brood regeling. Een compromis dat voor de gemeenten directe gevolgen kan hebben voor het uitvoeren van die zorgplicht. Wat betreft de GroenLinks fractie wordt geen mens de basisbehoefte onthouden in 's-Hertogenbosch. Dus stelde de fractie schriftelijke vragen.

Het Rijk dreigt gemeenten financiële sancties op te leggen als ze blijven doorgaan met het aanbieden van bed, bad en brood. De gemeenten Deventer, Leiden, Arhnem en Groningen hebben al glashelder aangegeven de bed, bad, brood voorzieningen voort te zullen blijven zetten. De onuitvoerbaarheid van het bereikte compromis en de zorgplicht die vier maanden geleden naar de gemeenten is overgeheveld zijn hiervoor de belangrijkste argumenten. GroenLinks ziet graag dat ook het College zich snel duidelijk uitspreekt en zich voegt bij collega’s uit Deventer c.s..

De fractie van GroenLinks gelooft net als deze gemeenten dat kleinschalige en lokale opvang een effectiever antwoord is op het problematiek dan het voorgestelde politieke compromis.