Zo verliep de interpellatie en het debat over het asielzoekerscentrum in de raadsvergadering van 22 september. Nol Roos van de Bossche Volks Partij had grote woorden gesproken voorafgaand aan de vergadering en het was afwachten op welke manier, met welke feiten en op welke toon hij de avond in zou gaan. Ook sprak de raad zich deze avond uit over de komst van de graduate school, zette GroenLinks schaliegas weer op de agenda en werd er gesproken over parkeren in de binnenstad.

Verslag van de raadsvergadering van 22 september

Schaliegas

Nog altijd had GroenLinks geen antwoorden op de op 25 mei gestelde schriftelijke vragen over schaliegas. Esther de Ruiter stelde hierover vragen bij aanvang van de raadsvergadering. Verklaarbaar maar niet juist noemde wethouder Hoskam het veel te lang uitblijven van de antwoorden. Ook wilde GroenLinks graag weten waarom de gemeente ’s-Hertogenbosch tegen een motie tegen schaliegas heeft gestemd op het congres van de Verenigde Nederlandse Gemeenten (VNG).

De wethouder vertelde dat niet de sentimenten in de raad, maar het niet aannemen van de GroenLinks motie destijds (en daarmee het formele standpunt van de raad) het beleid van het college bepaalt. Onthouden van stemming was nooit een optie geweest.

Interpellatie en motie AZC

Het moet raar lopen wil de raad een interpellatieverzoek niet toestaan. Deze avond was het niet anders, maar er was veel kritiek op de indiener, de BVP. Met vragen als “waarom heeft de wethouder gelogen” zonder enige duiding of concretisering is het lastig een debat voor te bereiden. Waar doelde de BVP op?

Dat werd nooit echt duidelijk. Nol Roos begon met het aanbieden van zijn excuses. De toon en insteek van de interpellatie had hij te scherp neergezet zo gaf hij toe. “A rookie mistake” zo gaf hij zelf aan. Deze onervarenheid bleek ook bij het interpellatiedebat, waarbij op geen enkel moment duidelijk werd war Roos naar op zoek was.

Ook legde de BVP een motie op tafel met als insteek af te zien van een AZC. In het debat over deze motie gaf Patrick Leenders aan dat het wat betreft de GroenLinks fractie een morele verplichting is om oorlogsvluchtelingen op te vangen. Als Bossche samenleving kunnen we weinig doen aan de oorlogen in de wereld, de slechte omstandigheden in de opvangkampen en de verschrikkelijke en levensgevaarlijke vluchtroutes. Wel kunnen we wat betekenen voor de mensen die na het doorstaan van deze zaken bij ons aankloppen voor hulp.

Het debat ging het alle kanten op, van technische opmerkingen over vreemde uitspraken en formuleringen in de motie tot de toon die de BVP, met name via sociale media, kiest in het debat rond vluchtelingen. Uiteindelijk was het alleen de BVP die de eigen motie steunde.

Graduate School

Het gaat eindelijk gebeuren: ’s-Hertogenbosch wordt een universiteitsstad. Met de toezegging van de raad zo’n 10 miljoen te willen investeren in de komst van de Graduate School is dat nagenoeg zeker. GroenLinks had dit flinke bedrag over enkele weken pas willen toezeggen, als bij de begrotingsbehandeling alle uitgaven en inkomsten tegenover elkaar worden gezet. De wethouder had wat betreft de GroenLinks fractie onvoldoende duidelijk kunnen maken waarom de haast zo groot is. Omdat het voorstel toch nu in stemming werd gebracht, en GroenLinks groot voorstander is van de komst van de Gratuate School, werd het voorstel gesteund. Alleen de BVP stemde tegen.

Parkeren in de binnenstad

Het mooie aan het voorliggende voorstel is dat er nu echt iets gaat gebeuren aan de wachtlijsten voor parkeerplaatsen voor binnenstadbewoners. Wat GroenLinks niet zag zitten is dat daarbij de parkeergarage aan de st. Jozefstraat, tegen eerdere afspraken in, toch open blijft voor bezoekers. “GroenLinks is er van overtuigd dat bezoekers aan de randen van de stad kunnen parkeren. Dit zorgt voor een lager aantal verkeersbewegingen in de binnenstad. Die binnenstad wordt daardoor aantrekkelijker voor zowel bewoners als bezoekers.” Aldus Esther de Ruiter namens de GroenLinks fractie.

De consistente lijn van GroenLinks werd door wethouder Jos van Son geprezen, maar desondanks werd de GroenLinks motie om deze garage voor binnenstadbewoners te bestemmen ontraden.

En verder:

• Werd de motie van de SP om vrijwilligers in te schakelen voor het verspreiden van pakketten van de voedselbank als sympathiek ervaren, maar werd het door de meerderheid niet wenselijk gevonden om de gemeente verantwoordelijk te maken voor de activatie en werving van vrijwilligers.
  • Deed wethouder Jos van Son een toezegging zich in te spannen de NS ervan te overtuigen zich aan de afspraken te houden over het nachtnet. Bovendien zal hij de raad meenemen in het proces en de besluitvorming waar mogelijk.

Opvallende momenten:

• Bij aanvang van de raadsvergadering werd overleden CDA raadslid Rini van de Ven herdacht. Familie van Rini was hierbij ook aanwezig.
  • Tijdens het AZC debat werd het een dame op de tribune even te veel en liet ze ook haar mening duidelijk horen. Burgemeester Rombouts maande tot kalmte maar hoefde gelukkig niet verder in te (laten) grijpen.
  • Een Tsunami aan vluchtelingen riep Nol Roos. Waar hebben we dat eerder gehoord? “Ik mis alleen de blonde pruik” reageerde Mike van der Geld. Om daaraan na enig tegensputteren van Roos toe te voegen “U bent slim genoeg om te weten wat u zegt en welke associaties u daarmee oproept.”