Van de week nam de Bossche gemeenteraad de begroting voor 2020 aan.

GroenLinksfractievoorzitter Esther de Ruiter: “Met elkaar zijn we op de goede weg met investeringen in duurzaamheid, schone mobiliteit, talentontwikkeling en gezondheid.”

Een sluitende gemeentebegroting voor volgend jaar. Daarna kan de gemeente bij ongewijzigd rijksbeleid gedwongen worden fors te gaan bezuinigen.

Daarom steunde ook GroenLinks de motie die het kabinet oproept aan gemeenten voldoende geld te verstrekken om alle taken goed uit te voeren.

Niet veel meer goederentreinen door de stad, daar is immers de Betuweroute voor. En als dat dan toch moet, zonder aantasting van de leefkwaliteit van bewoners langs het spoor.

En zeker zonder de kap van de platanen langs de Boschveldweg. Een GroenLinksmotie van die strekking werd unaniem aangenomen.

De andere GroenLinksmotie vroeg om een woonwensenonderzoek onder mensen met een handicap. Want ook die horen te kunnen kiezen waar, hoe en met wie ze willen wonen.

Hieronder de bijdrage van Esther

Dank u wel voorzitter,

Vorig jaar ging GroenLinks meebesturen om verschil te kunnen maken.

Denk hierbij aan het onderdeel Kanaalboulevard van de Binnenstadsring, de fietsbruggen richting Vught, de snelfietsroute richting Zaltbommel, de ontwikkeling van het station op langere termijn, en ook op korte termijn: ruimte voor 800 fietsen aan de westzijde.

Maar ook bijvoorbeeld aan de nieuwe langjarige afspraken met de welzijnsinstellingen. Die zorgen immers voor meer financiële zekerheid, de mogelijkheid tot een betere samenwerking en die geven hen de ruimte om onze inwoners nog beter te ondersteunen. Zo komt er meer aandacht voor mantelzorgers (ook jonge mantelzorgers) en andere vrijwilligers.

En krijgt het jongerenwerk op Noord de kans om beter te gaan samenwerken, zodat de organisaties daar elkaar optimaal versterken en jongeren echt hun talenten kunnen ontwikkelen.

In het bestuursakkoord staan belangrijke investeringen voor duurzaamheid, schone mobiliteit, talentontwikkeling en betere zorg en ondersteuning. GroenLinks is blij dat de voorstellen uit de Voorjaarsnota één op één in deze begroting terugkomen, met de bijbehorende middelen.

Maar we zien juist als andere fracties ook dat door het huidige Rijksbeleid onze meerjarenbegroting onder druk komt te staan. Dat kan de komende periode tot pijnlijke keuzes leiden.

Ik hoop dat het kabinet bij zinnen komt dat de opschalingskorting en de trap op trap af-systematiek verdwijnen en we de komende jaren voldoende middelen krijgen voor de zorg, energietransitie en omgevingswet om onze lokale taken ook goed uit te kunnen voeren.

We dienen daarom van harte de motie mee in om samen met andere gemeenten bij de minister erop aan te dringen dat deze systematiek van tafel gaat.

Komend jaar kunnen onze ambities gerealiseerd worden, maar bij ongewijzigd rijksbeleid helaas niet en blijft onze begroting niet sluitend. Daarom zullen we snel samen een goede takendiscussie moeten voeren.

GroenLinks komt met twee moties en we zullen een aantal moties mee indienen of ondersteunen.

Mijn fractie wil net als andere partijen geen goederentreinen door Den Bosch. De raad heeft op 5 juni 2018 een motie aangenomen om de Betuweroute beter te gebruiken. Als er toch besloten wordt tot aanleg van de Zuidwestboog Meteren-Boxtel dient de overlast te worden beperkt en de leefkwaliteit van de inwoners langs het spoor gegarandeerd.

De platanen aan de Boschveldweg horen bij die leefkwaliteit. We staan daarom zij aan zij met de inwoners van de Sintstraten en het college en roepen de minister op maatregelen te nemen zodat de mooie platanen behouden kunnen blijven.

GroenLinks wil dat mensen met een handicap de keuze hebben om te kiezen waar, hoe en met wie ze willen wonen. De raad heeft dit bij de Speerpunten Woonagenda nog eens benadrukt door middel van een amendement. Inwoners met een handicap hebben onlangs aangegeven dat ze graag in de buurt willen blijven wonen. Nu kunnen dove ouderen bijvoorbeeld alleen terecht in een woonvoorziening in Ede.

Woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars willen best meewerken, maar dan moet natuurlijk wel duidelijk moet zijn wat de woonwensen zijn voor mensen met een handicap. Daarom onze tweede motie.