Bibliotheek en Muzerije gingen al eerder samen als Huis73. Nu is het zaak de panden 72 en 74 te verduurzamen, op te knappen en opnieuw in te richten. Zodat ze straks weer jarenlang goed gebruikt kunnen worden. Afgelopen week ging een meerderheid van de Commissie Bedrijvigheid akkoord om de plannen daarvoor uit te werken.

Bibliotheken veranderen steeds van functie. Nu zijn ze nodig voor leesbevordering en bestrijding van laaggeletterdheid. Als een vanzelfsprekende plek voor nieuwkomers, een plek voor studie en ontmoeting. De mogelijkheid om je er een leven lang te blijven ontwikkelen, die blijft.

Het is een plaats om in aanraking te komen met nieuwe ideeën en opvattingen van anderen.  Door het samengaan met de Muzerije werd Huis73 nu ook dé plek voor talentontwikkeling zin voor iedereen. Alleen daarom al ging de GroenLinksfractie akkoord met het voorstel.

Daarbij komt ook dat het koopgedrag van sterk mensen verandert. In de binnenstad worden winkels minder vanzelfsprekend. Een ontwikkeling nog versterkt door de coronacrisis. Daarom is zo’n publieksfunctie als Huis73 op deze plek ook heel belangrijk om de Hinthamerstraat aantrekkelijk te houden.