GroenLinks Den Bosch ging met een drukbezochte, gezellige nieuwjaarsreceptie het nieuwe politieke jaar in.

2018 was een mooi jaar waarin GroenLinks in maart de derde partij van ’s-Hertogenbosch werd, in juni het groenste bestuursakkoord ooit sloot, een akkoord dat Ufuk Kâhya als wethouder (mee) gaat uitvoeren.

Fractievoorzitter Esther de Ruiter sprak over positieve politiek van verbinding, verandering en verduurzaming waar GroenLinks voor staat.

En vond dat er snel iets moet gebeuren met het stationsgebied: “Het station groeit steeds meer uit zijn jasje. Binnen de ontwikkeling van de gehele Spoorzone moet de gemeente daarom snel met alle betrokken partijen aan het werk om het station weer helemaal bij de tijd te brengen. Een station waar je als reiziger graag komt en verblijft.”

Hieronder de hele toespraak van Esther. Verschillende GroenLinks(bestuurs)leden maakten de foto’s.

Beste mensen,

Fijn dat jullie er allemaal zijn bij de Jongens van De Wit op deze vrijdagavond. We zullen er een gezellige avond van maken met muziek. Ik wens jullie allereerst een prachtig en gezond 2019! Ik blik in het kort terug op het afgelopen jaar en vooruit naar het komend jaar. Want we zijn tenslotte een partij die zin heeft in de toekomst!

Het afgelopen jaar waren er verkiezingen zijn we de 3e partij geworden in Den Bosch en zitten we nu in het college. In de oppositie hebben we ons constructief ingezet voor duurzaamheid, meer duurzame woningen dan die ene nul op de meter- woning, groen, schone lucht en meer ruimte voor de fiets.

Om deze dingen nu de komende jaren voor elkaar te kunnen krijgen sloten wij het groenste bestuursakkoord ooit in Den Bosch en wordt er de komende periode voor ca 20 miljoen geïnvesteerd in duurzaamheid.

In 2008 ben ik in Den Bosch gaan wonen. Dichtbij het station om te reizen naar mijn werk of vrienden. Ik zie dat het de afgelopen jaren veel drukker is geworden op het station. Gelukkig maken er steeds meer mensen gebruik van de bus of trein en komen ze met de fiets naar het station.

Het station groeit steeds meer uit zijn jasje. Binnen de ontwikkeling van de gehele Spoorzone moet de gemeente daarom snel met alle betrokken partijen aan het werk om het station weer helemaal bij de tijd te brengen. Een station waar je als reiziger graag komt en verblijft, waar je aan beide kanten je fiets kwijt kunt en aantrekkelijke looproutes vindt naar het centrum, de voorzieningen in het Paleiskwartier, de Brabanthallen en de gebouwen die straks een plaats vinden op het EKP-terrein. Wat GroenLinks betreft met hoogbouw met een verticaal bos, zoals we in andere steden zien.

Er liggen forse uitdagingen in de zorg. Het wordt steeds lastiger om de vacatures in de zorg te vervullen. GroenLinks blijft zich inzetten voor toegankelijke en betaalbare zorg. We willen een inclusieve samenleving en dat iedereen mee kan doen. Het komend jaar zal in samenwerking met partners een aantal initiatieven worden uitgevoerd zodat we stappen zetten naar een inclusieve samenleving en het VN verdrag voor mensen met een handicap nu ook gaan uitvoeren.

Het gaat niet alleen om de resultaten, maar ook om wie je bent als politieke partij. GroenLinks kan hier het verschil in maken. We kunnen mensen aanspreken op straat, initiatieven ondersteunen maar ook luisteren naar mensen die zich niet gehoord voelen.

GroenLinks staat voor positivisme en het zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke en duurzame vraagstukken met de blik naar de toekomst. We voeren op een positieve manier politiek en zoeken de samenwerking en verbinding op.

Positieve uitingen zoals initiatieven van onze inwoners, zijn helaas niet altijd zichtbaar in onze gemeente en sneeuwen vaak onder.

Positief is dat de lokale ondernemer helpt om talenten van jongeren te ontwikkelen en de jongere van Helicon een stageplaats biedt

Positief is dat bij de plastic werkplaats van Suzanne plastic gerecycled wordt tot nieuwe creatieve dingen

Positief is de Graafse akker van Sophie waarin niet alleen groenten groeien, maar ook mensen opbloeien

Positief is het initiatief van Yeliz en Aldo die op Valentijnsdag taarten gaan bakken voor ouderen in een verzorgingstehuis samen met jongeren.

Positief is het initiatief van Lamaarziendan waarin excentrieke makers een podium krijgen voor het publiek en staan ze hier vanavond bij ons op het podium

We hebben er enorm veel leden bij gekregen. Met nieuwe enthousiaste mensen in het bestuur en in het campagneteam. Ik daag jullie uit om samen met Ufuk, mij en de fractie de verbinding op te zoeken in onze gemeente.

Ik wens jullie een positief en gezond 2019!