Soms kunnen mensen die zorg nodig hebben die zorg zelf regelen en betalen met geld uit een Persoonsgebonden Budget (PGB). Sinds 1 januari 2015 moet de gemeente onderzoeken hoeveel zorg iemand nodig heeft en wat voor PGB daarbij hoort. Voor cliënten die voor 1 januari al een PGB hadden veranderde er na  Nieuwjaar niets. Zij hielden in 2015 hun PGB.

Dit jaar moest de gemeente alle cliënten die onder dit overgangsrecht vielen herbeoordelen en de Sociale Verzekeringsbank laten weten hoe hoog hun PGB voor 2016 wordt. Staatssecretaris van Rijn heeft plotseling laten weten dat dit al voor 1 oktober moet gebeuren. Een aantal gemeenten gaat dit niet redden. GroenLinks wilde weten of het de gemeente Den Bosch wel lukt en stelde daarom vragen.

Geacht college,

Voor cliënten met een Persoonsgebonden Budget (PGB) WMO of Jeugdwet die in 2015 onder het overgangsrecht vielen en hetzelfde PGB ontvingen als voor 1 januari 2015 moet de gemeente dit jaar een herindicatie afgeven aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Onlangs bepaalde staatssecretaris van Rijn plotseling dat die herbeoordelingen al voor 1 oktober 2015 naar de SVB moeten worden gestuurd.

Volgens een bericht in het Brabants Dagblad van 22 augustus j.l. vrezen een aantal gemeenten die datum niet te kunnen halen vanwege capaciteitstekort. Ook de Vereniging Nederlandse Gemeenten verwacht dat een aantal herbeoordelingen om uiteenlopende redenen pas na 1 oktober kunnen worden aangeleverd en vindt de vervroeging bovendien overbodig zo blijkt uit een brief van de VNG aan de staatssecretaris van 21 augustus.

Deze berichten brengen de fractie van GroenLinks tot de volgende vragen:

1. Lukt het onze gemeente (gezien ook de werkdruk voor sommige sociale wijkteams) om voor alle cliënten met een PGB die in 2015 onder het overgangsrecht vielen  voor 1 oktober een herbeoordeling bij de SVB aan te leveren?

2. Mocht het de gemeente niet lukken om al die pgb's voor 1 oktober te herbeoordelen kan dan het huidige pgb nog een half jaar verlengd worden (zoals bijvoorbeeld de gemeente Oosterhout overweegt), zodat cliënten niet in de problemen komen?

3. Begin dit jaar kampte de SVB met enorme problemen om PGB's  tijdig en juist te verstrekken. Naast de verwerking van alle herbeoordelingen van huidige cliënten melden zich bij de SVB natuurlijk ook cliënten die nu voor het eerst in aanmerking komen voor een PGB. Verwacht het college problemen voor deze groep cliënten nu de SVB in korte tijd alle herindicaties moet verwerken (of heeft de SVB haar zaken nu op orde)?

Namens de fractie van GroenLinks

Patrick Leenders

Antoon van Rosmalen

UPDATE (2-9-2015): In de beantwoording van bovenstaande vragen heeft het Bossche college aangegeven de ongeveer 800 mensen met een PGB pas na de deadline te zullen herbeoordelen.

Link NOS: http://nos.nl/artikel/2055577-den-bosch-keurt-pgb-ers-pas-volgend-jaar.html