Tijdens een gesprek met het COC Brabant bleek dat het COC van plan is een eigen discriminatiemeldpunt op te richten.
GroenLinks raadslid Ufuk Kâhya vroeg in het vragenhalfuurtje tijdens de gemeenteraad aan de wethouder of hij dacht dat het oprichten van dit meldpunt een uiting van onvrede is. Ook wilde hij van Wethouder Weterings weten of hij vindt dat de getroffen noodvoorziening bekend genoeg is en of deze goed genoeg werkt.

Hieronder de vragen die Ufuk Kâhya stelde:

Geachte Voorzitter,

Onze gemeente kent sinds begin dit jaar geen adequate antidiscriminatie
voorziening (ADV) meer die voorziet in klachtbehandeling, preventie en
voorlichting. Het college heeft eerder aangegeven in samenwerking met enkele
andere gemeenten in april een nieuw ADV in onze gemeente operationeel zal
zijn. Toch zijn er zorgwekkende signalen en ontwikkelingen wat ons de volgende
vragen aan de portefeuillehouder doet stellen:

Tijdens de inspraakavond m.b.t. de ombuigingen sprak o.a. COC Brabant in en
gaf aan van plan te zijn een eigen discriminatiemeldpunt op te richten.

1. Weet u van dit initiatief af?

2. Denkt u dat dit een uiting is van onvrede?

3. Gaat u in gesprek met de verschillende partijen om tegemoet te komen
aan de bezwaren en de wensen mee te nemen bij de inrichting van het
nieuwe ADV, zodat de effectiviteit en toegankelijkheid geoptimaliseerd
wordt?

In de periode dat de gemeente geen ADV kent is er als noodvoorziening een
tijdelijke gemeentelijke meldpunt ingericht. Dit omdat de burger ook in deze met
een klacht of melding terecht moet kunnen. Er zijn echter grote vraagtekens
te zetten bij de toegankelijkheid van deze noodvoorziening. Zo is er uit de
voicemail van het meldnummer niet op te maken dat het de voicemail van

het meldnummer betreft. Daarnaast vraagt de webformulier om veel (privacy
gevoelige) persoonsgegevens, zoals het BSN nummer, of vereist het inloggen
met de DigiD, waarvan de noodzaak betwist kan worden en het een drempel kan
zijn om daadwerkelijk melding te maken.

4. Hoe beoordeeld u de toegankelijkheid en functioneren van de
noodvoorziening?

Tot op heden zijn er bij de noodvoorziening drie meldingen van discriminatie
gemaakt, die wachten op de nieuwe ADV om in behandeling genomen te kunnen
worden. De huidige trend in Nederland is helaas dat discriminatie toeneemt. Op
basis van de cijfers van de voorgaande jaren (gemiddeld 450 klachtmeldingen
in de afgelopen jaren) is het aantal klachten die gemeld zijn fors onder dat wat
verwacht mag worden.

5. Welke acties heeft u ondernomen om bij instellingen en burgers het
bestaan van de noodvoorziening onder de aandacht te brengen?

6. Bent u van mening dat dit voldoende was?

7. Bent u van mening dat discriminatie in ’s-Hertogenbosch sinds 1 januari
dit jaar fors minder voorkomt dan voorgaande jaren? Zo niet, baart het u
geen zorgen dat burgers veelal geen melding maken?

8. Bent u voornemens actief het gemeentelijke beleid ten opzichte van het
bestrijden en voorkomen van discriminatie en de huidige noodvoorziening
onder de aandacht van de burger te brengen? Zo ja, hoe gaat u dat doen?
Zo nee, waarom niet?

Namens de fractie van GroenLinks,

Ufuk Kâhya