Voor de gemeenteraadsverkiezingen vroeg het college van B&W aan vier wetenschappers om een essay. De bijdragen in 'Open blik op 's-Hertogenbosch' van Paul Schnabel, Jos van der Lans, Jan Steyaert en  Evelien Tonkens waren bedoeld voor een discussie over de toekomst van onze stad. Doordat de geplande datum voor die discussie met de stad gebruikt werd voor de presentatie van het bestuursakkoord  kwam er geen stadsgesprek. De essays lijken geschreven voor de bureaulade. Dat vinden GroenLinks en D66 geen goed idee. Daarom vragen de fracties aan het college: faciliteer een G1000 in combinatie met het gesprek over de stadsessays.

Een G1000 is een burgertop, een evenement waarbij betrokkenen met elkaar in gesprek gaan over hun eigen stad, dorp of gemeente. Volgens GroenLinks en D66 past dit goed bij het initiatief van de stadsessays.

“Het is belangrijk dat de G1000 middels loting burgers bij dit gesprek over de toekomst gaat betrekken. Naast de mensen die al betrokken zijn kunnen we op deze manier de onbenutte talenten en ideeën in onze stad mobiliseren” Aldus fractievoorzitter Ufuk Kâhya (GroenLinks).

“De stadsessays zijn bedoeld om met inwoners van onze gemeente in gesprek te gaan over de toekomst, G1000 als vorm past hier perfect bij. Over G1000 wordt gezegd dat het ‘een platform van democratische innovatie is’. Dit is iets dat ’s-Hertogenbosch nodig heeft.” Aldus fractievoorzitter Van der Geld (D66).

Inmiddels hebben er in verschillende gemeenten al op succesvolle wijze een G1000 plaatsgevonden, waaronder Amersfoort,  Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Groningen en Uden.