Een paar weken voor de verkiezingsdatum plaatst de gemeente altijd grote borden in de stad.  Politieke partijen kunnen daar dan hun affiches op plakken. De kiezers zienruim tevoren welke partijen meedoen aan die verkiezingen en op welke kandidaten graag gekozen worden.

Nu worden meestal die affiches in verschillende formaten in de wilde weg over elkaar heen geplakt, vliegen de affiches er met regelmaat af of worden afgescheurd. Ze  vervuilen daarna de openbare ruimte. IJverig plakkende vrijwilligers gaan soms zo enthousiast met plak in de weer dat die vaker in het openbaar groen belandt dan op de borden. Zo plakken is inefficiënt, milieuonvriendelijk en ondermijnt het doel van de verkiezingsborden: duidelijke zichtbaarheid van alle partijen die meedoen aan de verkiezingen.

Dat kan ook anders. Veel gemeenten gebruiken voorbeplakte of –bedrukte borden. Politieke partijen leveren hun affiches digitaal aan en iedere partij krijgt evenveel ruimte. De plaats op de bord wordt door middel van loting bepaald. GroenLinks en D66 vragen daarom aan het college van B&W te onderzoeken hoe de verkiezingsborden in onze gemeente beter gebruikt kunnen worden. En daarna met een voorstel te komen, zodat de gemeenteraad nog voor de volgende verkiezingen een goed besluit kan nemen.