GroenLinks gaat niet akkoord met plannen voor herinrichting van het GZG-terrein, het gebied waar nu nog het Grootziekengasthuis staat. Een parkeergarage met 900 parkeerplaatsen vormt een onoverkomelijk bezwaar voor de partij. Fractielid Peter van Dormalen: “Een tegenstem voor een groot en belangrijk project is niet eenvoudig, dat doen we niet zomaar. Dat doen we omdat het in strijd is met eerdere uitspraken van de raad en afspraken in het beleidsplan in hoofdzaken.” Hij vroeg zich af wat zo’n nieuwe parkeergarage betekent voor de geplande parkeergelegenheid aan de Hekellaan en kwam met een alternatief.
Er is op zijn door deze raad in mei 2008 in een motie een aantal belangrijke besluiten genomen over het terugdringen van autoverkeer met name rond de binnenstad. De raad besloot toen tot o.a tot :
- verplaatsing van het binnenstedelijk verkeer naar hoofdassen
- een autoluwe binnenstad
- een autoluwe binnenstadsring
- aanzienlijke uitbouw van transferia
- ontvlechten van fiets en OV met auto
Die uitspraken zien we niet terug in dit project en dat zou wel moeten. Samen met de Arenagarage spreken we over 1400 bezoekersplaatsen in het hart van de stad op 5 minuten van de Markt. Wij zijn daar tegen vanwege de vervuiling, het ruimtegebruik, de veiligheid en de leefbaarheid op de routes er naar toe en aan de noordzijde van het project. Deze ruimte zijn we gewoon kwijt. Dit kunnen we die mensen niet aandoen.
We zijn daar ook tegen vanwege de verstoring fietsroutes en ov-routes. Zo is er een dure extra fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart nodig, en ook zal de bus op drukke momenten in dezelfde file staan als de auto. Dit plan betekent geen uitbouw maar concurrentie met transferia, waar zich op dit moment 1600 plaatsen bevinden.
Onze fractie wil zich – met overtuiging - houden aan de gemaakte afspraak over de parkeergarage Hekellaan. Maar voorziet grote problemen met de exploitatie van deze garage bij het doorzetten van dít plan. Automobilisten zullen doorrijden naar de GZG-garages op 5 minuten van de Markt, met een rechtstreekse toegang tot winkels.
Wij vragen wat het college denkt over de gevolgen van deze garage voor de exploitatie van de Hekellaan. Dit in combinatie met een ander feit: het college gaat binnenkort beginnen met herstel van de vestingwerken, terwijl eerder is gesteld dat garage en herstel vestingwerken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Wij vragen ons af: Heeft het college al afscheid genomen van de Hekellaan?
Onze oplossing voor de lange termijn is in lijn met de besluitvorming van onze raad. Aanzienlijk uitbouw succes transferia – van 1/3 van de bezoekerparkeerplaatsen nu naar 2/3 in de toekomst. Dan wordt 10 minuten ov-verbinding mogelijk en haalbaar. In onze visie vanzelfsprekend met de tram.
Dit betekent ongeveer 2000-2500 parkeerplaatsen aan de ring en 4000-4500 buiten de binnenstad. Dit betekent dat alle straten en pleinen nagenoeg vrijgemaakt kunnen worden van geparkeerde auto’s. Wat nu in het commercieel en toeristisch meest succesvolle deel van de stad al het geval is. De bestaande garages kunnen worden gebruikt voor bewoners en werkers.
Wij denken dat dit beleid de economische vitaliteit en leefbaarheid van onze stad het beste dient. En dat onze binnenstad juist dan een aantrekkelijk vestigingsplaats biedt aan winkels als de Bijenkorf.
Omdat de grote garage in dit plan dat beleid op allerlei manier doorkruist en voor de toekomst belemmert stemmen wij tegen dit plan.