Vandaag worden de plannen voor het GZG-terrein aan het publiek gepresenteerd. Op 18 september heeft onze fractie globaal kennis kunnen nemen van de plannen in een besloten presentatie aan de raadcommissie ROB. Onze reactie is op basis van die globale presentatie.

Onze fractie is in grote lijnen positief over de plannen. De toevoeging van woningen, winkels en openbare voorzieningen en een stedelijke sfeer spreekt ons aan. Het behoud van de monumenten en aan alle kanten open maken van het gebied voor wandelaars en fietsers zijn sterke punten.

We gaan ons verder in detail over de plannen buigen maar er is één aspect waarover wij nu al onze zorgen willen uitspreken en dat is het grote aantal parkeerplaatsen voor bezoekers in het plan.

In de presentatie werd een aantal van 900 genoemd. Dit naast de 500 parkeerplaatsen voor bewoners en behoud van de kelder van de Tolbruggarage met daarin 80 plaatsen voor hotel Central.

Volgens de mondelinge toelichting zou dit alles leiden tot een belasting van de toevoerwegen (Zuid Willemsvaart en Citadellaan): "tot aan de grenzen van het maximaal toelaatbare". Dit zou het geval zijn zelfs na het weren van het doorgaande autoverkeer op de Zuid Willemsvaart door het maken van een ‘knip’ ter hoogte van de Tolbrugstraat.

Het lijkt er op dat de nieuwe brug over de Zuid Willemsvaart voor de fiets vooral nodig is om te voorkomen dat er op het Kardinaal van Rossumplein een onoplosbaar conflict ontstaat tussen de fietsers uit de Van Berckelstraat en het autoverkeer op de Zuid Willemsvaart. Door het blijvend drukke autoverkeer op de Zuid Willemsvaart wordt het een stuk lastiger om de binnenstad hier te vergroten en aantrekkelijk te maken.

In het coalitieakkoord is het volgende afgesproken:


"Ons doel is om de gehele binnenstadsdriehoek (Hekellaan, Koningsweg, Citadellaan, Zuid Willemsvaart) stapsgewijs autoluw te maken, waardoor uiteindelijk alleen bewoners en bevoorradingsverkeer dat gebied in kunnen en er kunnen parkeren."

Aanleg van 900 parkeerplaatsen is schadelijk voor het leefmilieu in de stad, niet nodig voor een ontwikkeling van het gebied en niet in lijn met het ingezette beleid richting autoluwe binnenstad.

De fractie van GroenLinks heeft wel degelijk oog voorde bereikbaarheid van het gebied en heeft daarom in 2003 een initiatiefvoorstel ingediend om de parkeernorm voor bezoekersparkeren niet te realiseren in het gebied zelf maar op een transferium in de Meerendonk in combinatie met een nieuwe hoogwaardig openbaar vervoerverbinding langs het kanaal. Dit lijkt ons nog steeds de juiste oplossing.

Wij roepen het college op om alternatieven te ontwikkelen binnen het kader van een autoluwe binnenstad en een goede bereikbaarheid van het gebied.

 

Om de autoluwe binnenstad te realiseren kiest GroenLinks voor de parkeergarage Hekellaan. Die is, zoals door ons betoogd, binnen dat beleid immers nodig om vervangende parkeerruimte te vinden voor bezoekers aan de binnenstad (winkelen, privé bezoek, horeca, theater, bedrijfscontacten, musea en zo meer).