De stad krijgt er over enkele jaren een mooi stukje 's-Hertogenbosch bij. Na het verdwijnen van het Grootziekengasthuis uit de binnenstad komt op het huidige GZG-terrein een nieuw woon-, werk- en winkelgebied. Daarbij horen geschikte fietsroutes en goed en modern openbaar vervoer. GroenLinks diende daarom onlangs een initiatiefvoorstel in met deze strekking.
De stad krijgt er over enkele jaren een mooi stukje 's-Hertogenbosch bij. Na het verdwijnen van het Grootziekengasthuis uit de binnenstad komt op het huidige GZG-terrein een nieuw woon-, werk- en winkelgebied. Daarbij horen geschikte fietsroutes en goed en modern openbaar vervoer. GroenLinks diende daarom onlangs een initiatiefvoorstel in met deze strekking. Zij vraagt de Bossche gemeenteraad MBM Barcelona - de ontwikkelaar van het GZG-terrein - opdracht te geven om de 'optimale bereikbaarheid' te onderzoeken. Op woensdag 14 januari bespreekt de commissie Ruimtelijke Ordening en Beheer het voorstel, de behandeling in de gemeenteraad is op dinsdag 27 januari 2004.
De Bossche binnenstad is nu al slecht toegankelijk voor autoverkeer. Op zaterdag en koopavonden staat het verkeer vaak vast. Ook op de aanrijdroutes naar het Grootziekengasthuis. De uitbereiding van het GZG-terrein leidt ongetwijfeld tot een forse verkeersgroei en een flinke verhoging van de parkeerdruk in het centrum. Dat vraagt om een antwoord en oplossing. Daarom stelt GroenLinks voor om ter hoogte van de voormalige A2 - afslag Veghel een transferium aan te leggen en tegelijkertijd te zorgen voor snel en modern openbaar vervoer en prima fietsvoorzieningen langs de Zuid-Willemsvaart. De ontwikkelaars van het project, MBM Arquitectes uit Barcalona, lieten eerder weten de stad niet te willen vermoorden door de auto weg te houden. GroenLinks kiest liever voor een optimale bereikbaarheid van dit nieuwe deel van de binnenstad voor alle bewoners, bezoekers en gebruikers.