Eind vorig jaar bepaalde het Europees Comité voor Sociale Rechten dat iedereen recht heeft op opvang in Nederland, ook mensen zonder een geldige verblijfsvergunning, de ongedocumenteerden. De fractie van GroenLinks stelde onmiddellijk vragen.  Hoe wil de gemeente met deze verplichting tot verschaffing van 'bed, bad en brood' omgaan? Weet de gemeente eigenlijk wel om hoeveel mensen dit gaat in Den Bosch? Vast meer dan aan wie de gemeente nu opvang verleent in de 20 plekken voor meest kwetsbare vluchtelingen.

Onlangs ontving de fractie het antwoord van B&W. De gemeente schat dat het aantal ongedocumenteerden in onze stad op zo'n 200, maar wil dat graag preciezer weten. Daarom voert Avans Hogeschool op dit moment een onderzoek uit  naar het aantal, naar de leefomstandigheden en de achtergrond van 'personen zonder papieren'  in Den Bosch. Omdat de winterregeling voor daklozen ook voor hen geldt hoeft niemand in Den Bosch op straat te staan en zijn er nu nog geen extra maatregelen nodig, zo vindt B&W. Als de uitslag van het onderzoek daar aanleiding toe geeft komt het college met een voorstel voor opvang. GroenLinks is blij met het onderzoek, is benieuwd naar de resultaten en zal het college aan deze toezegging houden.