Het is een langgekoesterde wens van de fractie van GroenLinks dat de Van Berckelstraat afgesloten zal zijn van het doorgaande gemotoriseerde verkeer. Dit is ook opgenomen in de verkeersplannen uit 1992 en 2000 en in de Koersnota over de nieuwe infrastructuur van dit college bevestigd.

Deze wens is ingegeven door de flessenhals die deze straat vormt voor de fietsers uit een heel groot deel van de stad (Noord, Maaspoort, Rosmalen, Groote Wielen). De hoofdfietsroute eindigt voor de Ruckertbrug; Fietsers moeten het verder maar uitzoeken. Het is er onoverzichtelijk, krap en gevaarlijk. De lucht is vies en er is veel lawaai.

Binnenkort wordt de Ruckertbrug ongeveer een half jaar afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Deze tijdelijke afsluiting is een uitstekende gelegenheid om te bekijken of definitieve afsluiting mogelijk is. Daarom vragen we het college om deze ‘spontane’ proefperiode goed te evalueren en als enigszins mogelijk is de afsluiting definitief te maken.

’s-Hertogenbosch, 14 januari 2009

Geacht college,

Op 7 januari 2009 zat bij de perslijst een bericht over de renovatie van de Ruckertbrug (zie onder). Gedurende de uitvoering van de werkzaamheden, voorzien vanaf april 2009, zal de brug voor langere tijd gesloten zijn, naar schatting ongeveer zes maanden. Wel zullen fietsers en voetgangers van een tijdelijke brug gebruik kunnen maken.

Al in het Beleidsplan Verkeer en vervoer van 1992 en zijn opvolger ’s-Hertogenbosch bereikbaar uit 2000 is afsluiting aangekondigd van deze brug voor gemotoriseerd verkeer, behalve openbaar vervoer. Ook de schetsen van de Koersnota van het huidige college voorzien in de omvorming tot een openbaar vervoer- en langzaam verkeerroute.

Tot op heden is deze, door onze fractie langgekoesterde, wens niet in vervulling gegaan. De tijdelijke afsluiting geeft ons inziens een uitstekende gelegenheid om te bekijken of definitieve afsluiting mogelijk is. Daarom de volgende vragen:

1.Is het college het met ons afsluiting van Ruckertbrug voor gemotoriseerd verkeer zeer gewenst is gezien de flessenhals die het momenteel vormt voor het openbaar vervoer en het fietsverkeer, gevoegd bij de milieuproblemen in de Van Berckelstraat voor bewoners en fietsers.

2. Is het college bereid om de afsluiting van deze brug te evalueren gericht op een antwoord op de vraag of, onder welke voorwaarden en met welke consequenties een gehele of gedeeltelijke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer mogelijk is.

3. Is het college bereid om de brug onmiddellijk na afronding van de werkzaamheden niet meer te openen voor gemotoriseerd verkeer, indien de resultaten van de evaluatie daartoe de mogelijkheden geeft.

4. Is het college bereid om bij het ontwerp en uitvoering van de restauratie rekening te houden met een mogelijke afsluiting. Bijvoorbeeld door het tijdstip uit te stellen waarop de indeling en bestrating van de brug worden ontworpen.

5. Is het college bereid al op korte termijn te starten met metingen zodat de huidige situatie goed kan worden met de situatie bij afsluiting.

Namens de fractie van GroenLinks

Peter van Doremalen