Het eerste ontwerp voor de parkeergarage Hekellaan garage werd indertijd afgekeurd omdat onvoldoende duidelijk werd dat de luchtkwaliteit niet nog verder zou verslechteren. GroenLinks vreest hetzelfde op de aanvoerroutes naar de garages die komen op het nieuwe Grootziekengasthuisterrein. Ook willen we dat bussen niet in dezelfde files staan als de auto’s voor de parkeergarages.
De gemeenteraadscommssie RO meende dat dit bij het GZG-terrein allemaal wel mee zou vallen of goed zou komen. Alleen voor ons pleidooi dat een nieuw stuk typisch Bossche binnenstad toch eigenlijk ondenkbaar is zonder één of twee kroegen kreeg bijval.
Sommige fracties meenden ten onrechte dat dit toch al zo geregeld was. De wethouder (Rodney Weterings PvdA) was weer creatief; “De indruk van GroenLinks dat er geen horeca komt is niet terecht. Er komt wel degelijk horeca. En daarbij: de sluitingstijden van deze horeca ligt (met grote nadruk) ver buiten de sluitingstijden (iets zachter nu) van de winkels.”
Bespreeknotitie commissie ROB 21 juni 2011
Raadsinformatiebrief 17 mei 2011: Voorontwerpbestemmingsplan “GZG-terrein”
1. Borg afname autoverkeer op aanvoerroutes.
De bereikbaarheids- en leefbaarheids- en milieuproblemen door de aanleg van nog een grote nieuwe parkeergarage waren voor onze fractie aanleiding om op 13 oktober 2009 tegen het masterplan te stemmen. Op de Citadellaan en op de Zuid Willemvaart zijn nu al milieuproblemen die mogelijk toenemen door de herontwikkeling van het GZG-terrein. Het project kan daardoor in de problemen komen; het moet immers voldoen aan milieunormen. Binnen het project wordt tussen de Citadellaan en de Van Berckelstraat gekozen voor een 30-km regime. De grootste bijdrage wordt echter verwacht van de invoering van het 30-kilometerregime op de binnenstadsring. Uitvoering van dit project en de voor de GZG ontwikkeling noodzakelijke begrenzing van autoverkeer is echter niet geborgd. Dan dreigt vastlopen van het plan vergelijkbaar met de eerdere plannen voor de parkeergarage Hekellaan.
Bent u het met ons eens dat de milieu- en leefbaarheidseffecten beter - lees: maximaal aantal verkeersbeweging - beter geborgd dienen te zijn op het moment dat het bestemmingsplan “GZG terrein” wordt vastgesteld?
2. Bussen moeten vooruit kunnen
De bussen; de transferiumbussen naar de Vliert en (toekomstige) Meerendonk; de stadsbussen uit Noord, Oost en Rosmalen (en wat GroenLinks betreft ook het (H)OV vanuit de regio – zie initiatiefvoorstel) dreigen op de spitsmomenten dat het echt toe doet in dezelfde file als de auto’s terecht komen. Die immers op drukke momenten massaal de 1500 bezoekersparkeerplaatsen en meer dan 1000 bewonersplaatsen willen bereiken of verlaten.
Bent u het met ons eens dat vrije busbanen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van het nieuwe hart van onze binnenstad en daarom nadrukkelijk onderzocht dienen te worden bij invulling van het GZG terrein en aanvoerroutes langs de Zuid Willemsvaart?
3. Bescheiden horeca hoort bij nieuwe binnenstad
’s-Hertogenbosch ontmoetingsstad, gezellige stad, Oeteldonk, uitgaanscentrum van de regio: waar zouden we zijn zonder de kroeg. Ons verbaast de zeer kroegvijandige sfeer die uit het stuk spreekt. We willen wel een typisch Bosch stedenbouwkundig karakter, de Binnendieze zichtbaar maken, een menging van functies en een nieuw levendig stuk aan de binnenstad toevoegen, maar… geen kroeg. Volgens ons is dat zoiets als ... (vul zelf maar in).
Bent u het met GroenLinks eens dat ook “harde” horeca een bescheiden plaats moet krijgen in het nieuwe stuk binnenstad dat het GZG terrein is?
GroenLinks
Peter van Doremalen