Antoon van Rosmalen: "Bezuinigingen zijn nu en straks onontkoombaar, dat realiseert de fractie van GroenLinks zich ook. Toch kunnen we niet akkoord gaan met de voorgestelde bezuiniging afschaffen van bijzondere bijstand voor sociale activiteiten".

Voor mensen die langdurig in de bijstand blijven worden de mogelijkheden steeds beperkter, hun wereld steeds kleiner – dat blijkt steeds opnieuw uit onderzoek. Dat schaadt hun fysieke en mentale gezondheid – ook dat blijkt steeds opnieuw. De gemeente kan niets doen aan de oorzaak van dit probleem: onvoldoende geld – we mogen immers geen inkomenspolitiek voeren. De gemeente kan hoogstens proberen door een goed armoedebeleid de schade te beperken. Zo’n goed armoedebeleid sluit deze bezuiniging uit.

Juist de mogelijkheid om bijzondere bijstand aan te vragen voor sociale activiteiten geeft mensen in armoede een kleine mogelijkheid tot eigen regie, zelf kiezen aan welke activiteit ze willen deelnemen. Dat is wat anders dan afhankelijk zijn van wat er via Quiet wordt aangeboden – hoe goed dat aanbod ook is of gaat worden. Vanwege die mogelijkheid om als ieder ander zelf te kunnen kiezen en zo in ieder geval op dat moment enigszins als volwaardig burger mee te kunnen doen is de voorgestelde bezuiniging voor mijn fractie onaanvaardbaar.