Het Bossche station groeit behoorlijk uit zijn jas. Steeds meer reizigers, meer bewoners, meer werknemers, meer studenten en meer bezoekers maken gebruik van dit vervoersknooppunt. Een station dat ook de binnenstad verbindt met het Paleiskwartier en de nieuwe Spoorzone.

Wethouder Ufuk Kâhya in het Brabants Dagblad: “Het gaat om de ontwikkeling van het gehele gebied, aan de voor- en de achterzijde. Om verblijven, om verbindingen te maken met de wijken, om goede bereikbaarheid en slimme en schone duurzaamheid.”

Weinig ruimte en veel betrokken partijen. Dat maakt dat goede afspraken nodig zijn om van het huidige station een ‘station van de toekomst’ te maken. Om snel met al die partijen (o.a. ministerie, provincie, Pro Rail, NS) tot samenwerking te komen presenteerde de gemeente een ‘Toekomstverkenning Knooppuntontwikkeling Station ’s-Hertogenbosch.’

Alle knelpunten, kansen en ambities op een rijtje. Niet een blauwdruk, maar een visie om met alle betrokkenen in gesprek te gaan, natuurlijk ook met reizigers en omwonenden.

Plannen voor bijvoorbeeld een extra perron, een bredere passerelle, een extra looproute vanaf het perron richting Brabanthallen en Tramkade, wellicht een nieuw stationsgebouw aan de westzijde, daar ook een grote fietsenkelder.

Kâhya: “Samen werken aan een mobliteitshub waarmee schoon, veilig en comfortabel reizen voor iedereen toegankelijk wordt.”