Goederentreinen horen bij voorkeur niet dwars door de stad te gaan. Daar is immers ooit de Betuwelijn voor aangelegd. En als de minister toch veel meer treinen door het centrum van Den Bosch wil sturen, dan zonder aantasting van de leefbaarheid voor de bewoners vlak langs dat spoor. En zeker zonder de overbodige kap van de platanen langs de Boschveldweg.

Esther de Ruiter: “De platanen aan de Boschveldweg horen bij de leefkwaliteit van de buurt. We staan daarom zij aan zij met de inwoners van de Sintstraten en het college en roepen de minister op maatregelen te nemen waarbij de mooie platanen behouden kunnen blijven.”

Een GroenLinksmotie tegen de kap van die platanen kreeg de steun van alle raadsfracties.

GroenLinks wil net als andere partijen en het college van B&W geen forse toename van het goederenvervoergoederen door Den Bosch. De raad heeft op 5 juni 2018 een motie aangenomen om in plaats daarvan de Betuweroute beter te gebruiken.

Als de minister toch besluit tot aanleg van de Zuidwestboog Meteren-Boxtel komen voortaan veel meer goederentreinen dwars door de stad. Met alle overlast van dien. Die overlast dient dan natuurlijk te worden beperkt en de leefbaarheid voor de inwoners langs het spoor gegarandeerd. Maar niet met maatregelen die de kap van de platanen langs de Boschveldweg noodzakelijk maken