In beginsel is er ruimte voor een grootschalig windmolenpark in de Rosmalense polder en er wordt samen met inwoners een bredere energievisie opgesteld waarbij ook natuur, recreatie en landbouw meegenomen worden en de stad mee kan profiteren van de lusten. Dit besloot de gemeenteraad afgelopen dinsdag. Zo zetten we stappen richting een klimaatneutrale stad.

Deze week was er twee keer groot nieuws. Klimaatwetenschapper zeiden dat als we de opwarming van de aarde willen beperken tot 1,5 graad dat kan, maar dan moeten we NU stappen zetten. Daarnaast herbevestigde de rechter in de klimaatzaak dat de overheid in Nederland onvoldoende doet tegen klimaatverandering en in actie moet komen.

We staan voor een grote opgave als samenleving. Raadslid René Vonk “Voor ons klimaat en onze gezondheid, maar ook voor vele soorten dieren en planten zullen we over moeten stappen van fossiele brandstoffen op een schone energievoorziening. De tijd van hopen, wachten en onderzoeken is voorbij.” Daarom komen er in beginsel windmolens in de Rosmalense polder en wordt er een bredere energievisie opgesteld samen met inwoners.

GroenLinks heeft er steeds op aangedrongen dat snelheid nodig is voor de energietransitie, maar dat tegelijk draagvlak in de hele stad en meeprofiteren voor de omgeving essentieel zijn. Vonk; “Dit is in het proces tot nu toe niet helemaal goed gegaan. Het is fantastisch dat er een burgerinitiatief van boeren in de polder energie wil opwekken. Bij de eerste verkenning of dit kan zijn veel stakeholders wel betrokken, maar ik heb met buurtbewoners gesproken en mensen in de omgeving voelden zich overvallen door berichtgeving uit de krant.” Door nu de regie te nemen zorgen we dat dit in het vervolgtraject beter geregeld wordt en iedereen mee kan praten over de energievisie en de manier waarop we de polder in gaan richten.

GroenLinks liet weten dat dit is essentieel is voor het slagen van dit project. Als gemeente moeten we er bovendien voor zorgen dat de samenleving van de molens kan meeprofiteren en de lusten en lasten eerlijk gedeeld worden. “Hiervoor kun je bijvoorbeeld denken aan een dorpsmolen, een duurzaameidsfonds of korting op de energierekening.” Zo zetten we samen de schouders onder de energietransitie. Het onderzoek hiernaar gaat nu van start.