Elk jaar in november besluit de gemeenteraad waar de gemeente het komend jaar geld aan gaat uitgeven. De raad besluit dan over de begroting. Alle voorstellen (en de cijfers die daarbij horen) staan in het begrotingsboek. GroenLinks vond al langer dat die begroting best wat leesbaarder kon.  Want die begroting wordt natuurlijk niet alleen gemaakt voor raadsleden maar ook voor alle inwoners. Die moeten de belangrijkste zaken snel en goed kunnen terugvinden en ook begrijpen wat de begroting betekent voor hun eigen wijk en buurt. Volgend jaar schaft de gemeente het boekwerk af en kiest een nieuwe opzet. Tegelijkertijd komt de uitbreiding met een klimaatbegroting, een eerder voorstel van GroenLinks.

De gemeentebegroting voor 2018 staat straks op een website waar elke burger gemakkelijk alle informatie kan terugvinden, ongeveer zoals de begroting van Rotterdam er nu al uitziet. Zo'n nieuwe, beter leesbare begroting maakt het in de toekomst ook mogelijk om bewonersparticipatie te vergroten en met een burgerbegroting zoals die bijvoorbeeld in Antwerpen bestaat te gaan werken. Naast de dorps- en wijkbudgetten die we hier ook  kennen, kunnen Antwerpenaren daar ook met allerlei posten binnen de begroting schuiven.