De Bossche Investeringsmaatschappij (BIM) gaat vaker investeren en deelnemen in bedrijven. Dat besluit nam de Bossche gemeenteraad. GroenLinks wil dat de BIM daarbij niet alleen kijkt naar de economische meerwaarde die zulke bedrijven leveren.

Fractievoorzitter Ufuk Kâhya: "De BIM investeert met gemeenschapsgeld, het  spreekt daarom vanzelf dat dit maatschappelijk verantwoord gebeurt."  Wethouder Hoskam zag dit als een ernstige beperking  voor het werk van de BIM.

De BIM  is lang geleden opgericht om de Bossche economie te stimuleren. Aanvankelijk vooral door deel te nemen in bedrijven. Tot  de jaren negentig van de vorige eeuw. Bedrijven konden toen immers gemakkelijk genoeg geld bij banken lenen.  De laatste jaren beheerde de BIM daarom  bedrijfsverzamelgebouwen, waaronder de succesvolle De Gruyterfabriek en de onlangs geopende Jamfabriek. Nu is het zelfs voor kansrijke bedrijven soms moeilijk is om aan kapitaal te komen. Daarom stelde het College van B&W voor dat de BIM opnieuw ook  in bedrijven participeert. Dat bleek de gemeenteraad met het college eens.

Ook GroenLinks ziet kansen om zo de economische bedrijvigheid in en rond onze gemeente te vergroten. Maar de partij wil naast economisch rendement , de Profit, ook maatschappelijke winst voor People en Planet en stelde daarom voor dat de BIM alleen deelneemt in bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. De partij wil bijvoorbeeld niet dat er gemeenschapsgeld gaat naar ondernemingen die zich bezighouden met dierproeven. De wethouder zag 'zo'n etiketje' als een flinke beperking van het werk van de BIM.

Een motie van GroenLinks, gesteund door PvdA, SP en Bossche Volkspartij, haalde helaas geen meerderheid.