Zelf kiezen waar je het liefst woont, kiezen met wie je woont, dat wil natuurlijk iedereen. Ook mensen met een chronische ziekte of een handicap. Alleen is dat voor hen niet zo vanzelfsprekend blijkt steeds opnieuw, terwijl ook zij keuzevrijheid horen te hebben volgens het VN-verdrag voor de rechten voor mensen met een handicap.

Gelukkig bestaan er al mooie voorbeelden van woonvormen en woongroepen in ’s-Hertogenbosch voor mensen met een handicap. Maar er is behoefte aan meer mogelijkheden.

Deze maand stelde de gemeenteraad de Speerpunten Woonagenda 2019/2020 vast. Met speciale aandacht voor ouderen die tegenwoordig langer thuis blijven wonen. En stadsgenoten die een vorm van beschermd wonen nodig hebben. Mensen met een handicap leken helaas vergeten in deze nota.

Een amendement van GroenLinks, gesteund door andere partijen, maakte deze omissie goed. De gemeente gaat samen met het Gehandicaptenplatform onderzoeken hoe gemeente, projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties voortaan beter rekening kunnen houden met de woonwensen van mensen met een handicap.