Aan de omlegging van de Zuid-Willemsvaart is begonnen, hoog tijd om eens goed na te denken over de toekomst van het stuk dat door de Bossche binnenstad stroomt. Dat vindt Peter van Doremalen, gemeenteraadslid voor GroenLinks, en daarom stelde hij vragen aan het college van B&W en begon hij een discussie in de gemeenteraadscommissie ROB. Volgens de wethouder kon zo’n discussie over het openhouden of dempen van ‘de kanaal’ best nog zo’n drie jaar wachten. Toch stuurde diezelfde wethouder diezelfde week het Centrummanagement een brief dat van dempen helemaal geen sprake kan zijn.
Het Waterschap wil dat stuk van de Zuid-Willemsvaart openhouden als waterberging. Waarom krijgt het Centrummanagement andere informatie dan de gemeenteraad wilde van Doremalen nu weten. “Ik vind het echt erg dat derden andere informatie krijgen dan de gemeenteraad.”
Wethouder van Bussel maakte zijn excuses voor deze manier van communiceren. Nog dit jaar komt er een debat in de Bossche gemeenteraad over de toekomst van het binnenstadtracé van de Zuid-Willemsvaart.
Interpellatieverzoek
Gemeenteraad ’s-Hertogenbosch, 15 februari 2011,
Informatie en besluitvorming oude tracé Zuid-Willemsvaart
Geacht College
In mijn schriftelijke vragen van 6 oktober 2010 en een notitie aan de commissie ROB van 1 februari jongstleden. sprak ik de zorg uit dat de raad te laat zou worden betrokken bij de besluitvorming over invulling van het deel van de Zuid-Willemsvaart dat rond 2015 zijn functie voor het goederenvervoer zal verliezen.
Op 16 november 2010 beantwoordde het college de vragen van GroenLinks en op 1 februari 2011 sprak de commissie ROB over dit onderwerp.
Later las ik de brief aan het Centrummanagement die het college op diezelfde ochtend van 1 februari 2011 (of een week eerder?) vaststelde. Het Centrummanagement had gevraagd om visieontwikkeling, omdat zij, volledig terecht, meent dat er rond het tracé mogelijkheden zijn om de bereikbaarheid van de binnenstad beter vorm te geven.
Het antwoord op mijn vragen en de mededelingen in de commissie wijken opvallend af van een aantal passages in de brief aan het Centrummanagement:
Op mijn vraag wanneer u de raad de uitgangspunten (kaders) gaat voorleggen antwoordt u op 16 november 2010 dat dit na deze coalitieperiode zal gebeuren
In de commissie bevestigt u dat er tot die tijd, dus deze periode, geen onomkeerbare beslissingen zullen worden genomen die de beslissingsruimte van de raad beperken. Ik voerde aan dat grote werken als de opwaardering van de N279 om besluitvorming en kaderstelling vragen. Nogmaals, zowel in uw brief als in de commissie: volgens u kon dat wachten.
Op mijn vraag of u bereid bent de diverse mogelijkheden (inclusief demping) aan de raad voor te leggen was uw antwoord, op 16 november en op 1 februari, hiertoe in principe nog steeds bereid te zijn echter na deze bestuursperiode.
In de brief aan het centrummanagement is echter te lezen dat dit najaar bij de actualisering van de Ruimtelijke structuurvisie in globale zin de kaders worden aangegeven voor het toekomstige gebruik van de Zuid-Willemsvaart;
voorts is er te lezen dat het voor het toekomstig gebruik van groot belang is op welke wijze de opwaardering van de N279 en haar ontsluiting vanuit de binnenstad wordt geregeld;
en tenslotte geeft u aan dat mede naar aanleiding van besprekingen met het waterschap demping tot de onmogelijkheden behoort.
Daarom de volgende vragen:
Let wel: het gaat mij niet om de uitkomst van de diverse discussies, maar om de bevoegdheid van de raad om op het juiste moment, goed geïnformeerd, over de gewenste gebruiksmogelijkheden van het kanaal te discussiëren en te besluiten.
1. Hoe verklaart u de verschillen tussen de brief aan de raad van 16 november 2010 en de uitspraken van de wethouder op 1 februari 2011, met de brief aan het Centrummanagement ?
2. Waarom heeft u wel het Centrummanagement en niet de raad over een aantal zaken geïnformeerd? U verwijst nota bene in de brief aan het Centrummanagement naar de beantwoording van mijn artikel 39 vragen.
3. Wat is uw oordeel over deze handelswijze?
4. Wanneer en op welke wijze bent u voornemens de raad goed geïnformeerd de uitgangspunten voor de invulling van het oude tracé te laten vaststellen ?
Hoogachtend,
namens de fractie van GroenLinks
Peter van Doremalen
Bijlage: collegebesluit 25 januari 2011 met bijlagen.