Commissie FES d.d. 17 oktober 2011 begrotingsbehandeling
Een woord vooraf:
Een goede balans tussen mens, milieu en economie staat voor GL centraal.
GL hecht aan sociale, groene en levende stad. Een stad met ambitie voor huidige en toekomstige generaties. Een stad die uitgaat van wat mensen zelf kunnen.
Financiële beschouwing
Deze begrotingsbehandeling zal in het teken staan van het vervolg op het besluitvormingsproces rond de bezuinigingen. Op voorstel van de raad is er het reparatiefonds ingesteld. Inmiddels heeft het college de naam van dit fonds veranderd in het fonds integrale afweging. Je zou denken wat maakt het uit een andere naam. Waar zou je je druk om maken….
Maar als je goed bekijkt wat er uit het fonds integrale afweging wordt gefinancierd dan is er een essentieel verschil. Het college stelt voor jaarlijks een bedrag uit het fonds te gebruiken voor de voeding van het structuurfonds. Dit is niet in overeenkomst met het idee wat de raad heeft neergelegd bij het voorstel tot oprichting van het reparatiefonds. In het voorstel van de raad was het reparatiefonds bedoeld om de rijksbezuinigingen op te vangen en niet voor andere zaken. Het voorstel van het college om vanuit het fonds integrale afweging het structuurfonds te voeden is dus in strijd met het oorspronkelijke idee.
De benodigde 1,3 miljoen kan ook gevonden worden via een nieuwe bezuinigingsopdracht of de te nog verwachten meevaller vanuit Essentgelden, toe te voegen aan het structuurfonds.
GL begrijpt de bedoeling van het College. Ook is GL akkoord met de aanwending van de middelen (VMBO – Theater). Het college toon met dit voorstel durf.
GL vindt het te gemakkelijk om het hele bedrag vanuit het fonds integrale afweging te financieren.
Om concreet te worden: GL wil 300.000 – 500.000, - euro minder vanuit het fonds integrale afweging toevoegen aan het structuurfonds. Deze middelen kan de raad dan extra inzetten voor exploitatie. In de cie. Maatschappelijke Ontwikkelingen zullen we met voorstellen komen waar dat geld aan besteed kan worden.
Uitgangspunten:
Blz. 6/7 van het raadsvoorstel integrale afweging:
Het een op een doorvertalen van rijksbezuinigingen naar het betreffende beleidsveld is voor GL geen optie.
Het effect van die manier van werken is, dat als op het sociale domein fors bezuinigt wordt, het binnen dit domein opgevangen wordt. Op die manier is natuurlijk geen sprake van integrale afweging. Het is bijna overbodig te zeggen dat GL hecht aan het adequate- en eigentijdse invullen van het sociale domein en bereid is daarvoor voldoende middelen beschikbaar te stellen.
In de discussie in deze commissie hebben we nuanceringen aangebracht m.b.t. de punten 1,2 en 3. Met name op het punt “in tweede aanleg betrekken we de ombuigingenvoorstellen die op 12 april niet zijn geëffectueerd”.
Het lijkt wel of het college de opmerkingen van de diverse fracties niet gehoord heeft.
Voor ons is de ronde van 12 april klaar. Als er opnieuw bezuinigd moet worden, kijken we breed naar het hele takenpakket van de gemeente. Ook kunnen we dan natuurlijk kijken naar het verhogen van de inkomsten.
Risico’s blz. 10/11 begrotingsboek
GL heeft grote zorgen t.a.v. de WSW. Het rijksbudget WSW daalt de komende jaren sneller dan de loonkosten WSW. Ook vindt er geen nieuwe instroom van medewerkers in de WSW plaats, wat er toe kan leiden dat het aantal bijstandgerechtigden stijgt. Het is maar de vraag of dit kabinet de gemeente voldoende compenseert om deze kosten op te vangen.
Ik ga er van uit dat het College, via het VNG, vol gas geeft om het kabinetsbeleid t.a.v. dit onderwerp te veranderen.
T.a.v. de transitie Jeugdzorg en de decentralisatie AWBZ lopen we natuurlijk ook risico’s. GL schat in dat die risico’s beperkt in, maar dat vraagt wel om een andere aanpak in de uitvoering van voorzieningen. De eigen kracht van de stad zal meer aangesproken worden.
Uit de presentatie voor deze commissie en de cie. Mo blijkt dat zowel bestuurlijk als ambtelijk, voortvarend ingespeeld wordt op deze ontwikkelingen.