In de raadscommissie sprak Peter van Doremalen gister onderstaande bijdrage uit over de uitwerking van het parkeren in de binnenstad. GroenLinks wil dat bezoekersparkeerplaatsen in de binnenstad verdwijnen op het moment dat de garage Hekellaan zijn slagbomen opent. Hij sprak over het eindbeeld van de autoluwe binnenstad met alleen bewonersparkeren, een beperkt aantal ultrakort parkeerplaatsen en de stappen op weg daarnaar toe. In de commissie bleek een meerderheid voor het omzetten van de parkeergarage St Josephstraat in vergunninghoudersplaatsen en voor het behoud van de ambitie van een autoluwe binnenstad. Wordt vervolgd in de raad van 22 januari.
Voorzitter
In het voorliggende voorstel zijn een aantal eerdere afspraken uitgewerkt. Het behoeft geen nadere toelichting dat dit voor GroenLinks belangrijke afspraken zijn. Naar deze uitwerking hebben we lang uitgekeken.
Ik ga in op een drietal punten.
1. GroenLinks heeft op de vele momenten dat de parkeergarage Hekellaan aan de orde kwam betoogd en verdedigd dat deze nodig en noodzakelijk was om de autoluwe binnenstad te realiseren. Het omgekeerde is ook het geval: beperking van de parkeerplaatsen in de omgeving zal nodig zijn om de garage vol en te krijgen.
Volgens ons is dit het moment om dat vast te leggen. Op het moment dat de Hekellaan opengaat kan de garage aan de Josephstraat omgezet worden in parkeren voor vergunninghouders. Daarnaast en daarmee kunnen nog eens een groot aantal straatparkeerplaatsen verdwijnen. Dit wordt in de tekst als mogelijkheid geopperd. En is stap 2 uit de presentatie van 2009. Het lijkt ons goed dat nu ook vast te leggen. Anders krijgt de oppositie toch nog gelijk dat we de garage Hekellaan voor de leegstand bouwen. Dat willen wij niet en volgens mij wil deze wethouder dat ook niet.
2. Sinds de koersnota hebben een heldere invulling van het begrip autoluw. Autoluw is niet autovrij, maar het is ook niet zo betekenisloos dat er niets verandert te opzicht van de huidige situatie. Even de geschiedenis: in coalitieakkoord 2006 is autoluw gedefinieerd: geen bezoekersparkeren in de binnenstad, maar aan de rand van de binnenstad en op transferia. Naar aanleiding van het rapport over de economische effecten is dat in 2009 en het coalitieakkoord 2010 genuanceerd en is het bewonersparkeren aangevuld met ik citeer: ultrakort parkeren in verband met bijzondere economische functies. In het huidige stuk lijkt het er hier en daar op dat de 1000 straatparkeerplaatsen onverkort worden gehandhaafd en dat een deel daarvan wordt omgezet in ultrakort parkeren. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dat is niet wat we hebben afgesproken en zou ook niet acceptabel zijn voor mijn fractie. In dit stuk hadden wij een concretere uitwerking van het ultrakort parkeren verwacht. Om hoeveel parkeerplaatsen gaat het ongeveer, volgens ons om enkele tientallen misschien in de hele binnenstad. En hoe duur gaat dat ongeveer worden, wij denken fors duurder (3-4 x het huidige straattarief) of wellicht is beperking in tijd wel beter en doelmatiger. Wij zouden graag zien dat het college komt met een uitwerking van dit streefbeeld. Samengevat: we weten wat autoluw betekent: geen bezoekers parkeren in de binnenstad, we weten nog niet wat ultrakort betekent. Graag van de wethouder of hij het eens met de betekenis van autoluw en ultrakort.
3. De bewoners komen er bekaaid af. Dit is niet goed voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad om te wonen en zorgt voor grote parkeerdruk in de wijde omgeving van de binnenstad. Ik heb hierboven al een voorstel gedaan om de bij de opening van de garage Hekellaan een forse stap te zetten door het omzetten van de Josephstraatgarage. Maar er moet natuurlijk meer gebeuren om ook in de andere gebieden de wachtlijsten weg te werken. En ons inziens kan dat ook. Er zijn gewoon meer dan 4400 parkeerplaatsen ten behoeve van de binnenstad. Die zijn soms alleen in de piekmomenten beschikbaar. Maar dat is dan ook de enige tijd dat ze echt nodig zijn. Volgens ons zijn er op ie piekmomenten geen 4400 maar 6100 plaatsen beschikbaar. Met een deel van de garage Paleiskwartier en de P+R=plaatsen van de NS. Als we de overkant van de Dommel en de Zuid-Willemsvaart aan meetellen komen we aan 6300. Dat is meer dan volgens de parkeerbalans nu nodig is. Het stuk noemt 6500 plaatsen als noodzakelijk op de lange termijn. Maar dit is dan wel inclusief maximale groei van 15% meer woningen en 28% meer winkels. Die zijn voorlopig nog niet gerealiseerd. Ondertussen heeft wel het ziekenhuis de binnenstad verlaten. Onze stelling is dat de huidige parkeerbalans ruimte nagenoeg in evenwicht is of zelfs ruimte biedt en dat bij toevoeging van parkeerruimte - op transferia, in garages en P+R terrein- parkeerplaatsen kunnen worden geschrapt of kunnen worden toegevoegd aan het parkeren voor vergunninghouders. Wij vragen het college dit principe op te nemen in het besluit liefst aangevuld met een stappenplan van in de presentatie van 2009.