Opdracht
Gegeven deze feiten heeft de ALV, op basis van het advies van de commissie, het bestuur van GroenLinks Brabant gevraagd om als kwartiermakers voor een nieuw bestuur te fungeren. De centrale opdracht is om op zoek te gaan naar nieuwe bestuursleden en deze op geschiktheid te beoordelen. Ondergetekenden, Karin van de Berg (voorzitter) en Arno Uijlenhoet (P&O) pakken met genoegen deze handschoen op.
Aanpak
Na diverse inventariserende (telefoon)gesprekken is besloten om in twee stappen naar een nieuw bestuur toe te werken. In een eerste stap gaan we aan de hand van gesprekken met oud- en ex-bestuursleden en enkele fractieleden na wat de gewenste rol- en taakverdeling tussen bestuur en fractie is en wat de gewenste competenties zijn die de diverse bestuursleden in huis moeten hebben om hun rollen en taken, juist ook in deze dynamische periode, goed te kunnen vervullen. Zo nodig doen we voorstellen om bestaande afspraken, functiebeschrijvingen en competentieprofielen aan te passen. Zo leggen we een objectieve basis voor stap twee: de werving en selectie van nieuwe bestuursleden.
Planning
De beoogde planning is om uiterlijk voor de zomer, tijdens de ALV in juni, een nieuw bestuur voor te dragen. Over de voortgang zullen we de afdeling informeren tijdens de komende ALV van 16 april a.s.
Lopende zaken
Zoals tijdens de ALV is besproken, stellen Gemmy Gladdines en Frank Rijnders zich voor een nieuwe periode verkiesbaar. Om die reden zijn zij bereid om, zo nodig ook na 16 april, de reguliere bestuurstaken waar te nemen. Wij zijn hen daarvoor erkentelijk. In het geval er op dat moment inderdaad nog geen nieuw bestuur kan worden voorgedragen, zal de ALV van 16 april worden gevraagd om hun mandaat te verlengen tot de ALV van juni om zo de continuïteit van de afdeling te garanderen. Zo nodig zal in aanvulling hierop een extra ad interim bestuurder worden voorgedragen.
Werving en selectie
Omdat vanaf 16 april a.s. het voltallige bestuur formeel uit functie is en vanaf dan mogelijk slechts een interim-bestuur de taken waarneemt, zijn, anders dan tot op heden is gecommuniceerd, alle bestuursfuncties vacant; niet alleen de functies van penningmeester en algemeen bestuurslid, ook die van voorzitter en secretaris.
Een nieuw bestuur zal moeten werken aan herstel van vertrouwen binnen en buiten de afdeling. Daarvoor is het van belang dat nieuwe bestuursleden, afgezien van de inbreng van kennis en ervaring, een zekere mate van professionaliteit aan de dag kunnen leggen. Daarbij horen competenties als visie, overtuigingskracht en samenbindend vermogen.
Zij die interesse hebben in één van voornoemde bestuursfuncties, kunnen zich nu reeds melden via info@uijlenhoet.eu. De selectiegesprekken vinden zoals aangeven in tweede instantie plaats, naar verwachting in de periode april-mei.
Tenslotte
Wij zien uit naar een goede samenwerking met de afdeling Den Bosch en hebben er, gezien de voorhanden energie en kwaliteit, alle vertrouwen in dat de afdeling zichzelf kan vernieuwen en herpakken.
Met vriendelijke groet,
Karin van de Berg Arno Uijlenhoet
Voorzitter Personeel & Organisatie