GroenLinks stelt voor om een pilot te starten met kleine elektrische auto’s. Iedere bezoeker zou die zonder rijbewijs overal in de binnenstad kunnen gebruiken. Dit als alternatief voor de gratis binnenstadbus die het college van B&W deze maand voorstelt.
GroenLinks vindt de elektrische auto's een flexibeler, schone en individuele oplossing, die beter aansluit bij het de trend naar meer autodelen en ketentransport van deur tot deur.
De partij verwacht bovendien dat de kleine auto's (ook financieel) duurzamer zijn, een bijdrage leveren aan de aantrekkingskracht en bereikbaarheid van de binnenstad en een oplossing bieden voor maatwerkvervoer in de rest de stad.

Vanaf  14 december 2014 rijden de stads- en regiobussen niet meer door de binnenstad van ’sHertogenbosch. Voor veel mensen wordt straks de afstand naar het centrum te groot om te lopen. Daarom stelt het college van B&W deze maand voor om twee jaar lang een gratis binnenstadsbus te laten rijden tijdens winkeluren. De binnenstadsbus gaat  de bushaltes van de stadsbus met het stadscentrum verbinden en stopt bij o.a. het NS-station en het Museumkwartier.

De pilot kost de gemeente 1,4 miljoen euro, omgerekend 10 euro per kaartje per keer. Dat vindt GroenLinks  veel  te veel geld voor een binnenstadsbus die waarschijnlijk niet eens electrisch rijdt. De partij investeert dit geld liever in kleine electrische auto's. In de commissievergadering Ruimtelijke Ordening en Beheer van 15 april licht gemeenteraadslid Peter van Doremalen het GroenLinksalternatief toe.