Parkeren en parkeertarieven, de discussie daarover komt regelmatig terug in de Bossche gemeenteraad of de commissie ROB. Deze maand opnieuw, want de opbrengsten van het parkeren lopen terug. Wat daaraan te doen, vroeg het college van B&W in een discussienota aan de leden van de commissie.

GroenLinks heeft een duidelijke visie op parkeren in de stad. GroenLinks kiest voor een leefbare en schone binnenstad waar we de auto's zoveel mogelijk uit weren. Dat betekent: Parkeren voor bezoekers zoveel mogelijk op transferia met name voor lang parkeren, kort parkeren in garages aan de rand van het centrum, en alleen bewoners in het centrum. Parkeren op straat hoeft bovendien steeds minder en in de toekomst helemaal niet meer, omdat er steeds minder auto's zullen zijn. De auto is minder dan vroeger een statussymbool en een groeiende groep jongeren kiest er uit praktisch of ideologisch oogpunt voor de auto te laten staan.

GroenLinks kiest voor een schone en leefbare binnenstad en pleit er voor om de parkeertarieven voor de parkeergarages in de binnenstad fors te verhogen en de tarieven voor de transferia te verlagen. Zo stimuleren we mensen om niet met de auto het centrum in te komen. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat parkeertarieven niet de belangrijkste reden zijn voor een stad te kiezen.

René Vonk: “Mensen kijken vooral hoe fijn het is om in de binnenstad te verblijven. Door de auto uit de stad te weren zorgen we voor een aantrekkelijke binnenstad en schone lucht.”