De gemeente kent parkeernormen (voor auto's). Om bij nieuwe bouwplannen te kunnen regelen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn. Parkeren mogelijk maken op eigen terrein is daarbij uitgangspunt. Lukt dat niet dan is parkeren in de openbare ruimte mogelijk. Maar openbare ruimte is natuurlijk schaars, daarom zijn er die parkeernormen. Die dateren trouwens alweer van 2003. En sindsdien is er veel veranderd. Hoog tijd om een nieuwe nota vast te stellen. En daar meteen de fiets in mee te nemen.
Dat er voldoende parkeerruimte komt voor de fiets vindt GroenLinks natuurlijk een goed idee. Minder tevreden is de partij over de keuze om telkens de maximale variant van de parkeernorm voor auto's te kiezen. Die minimale en maximale variant worden geadviseerd door het (onafhankelijk) kenniscentrum CROW. René Vonk: "De maximale variant betekent meer auto's. En dat draagt niet bij aan een schone lucht in onze gemeente en bedreigt de volksgezondheid. Als de gemeente het gebruik van fiets en openbaar wil aanmoedigen ligt het consequent kiezen voor de maximale parkeernormvariant ook niet voor de hand."
GroenLinks diende daarom een motie in om in de nieuwe nota Parkeernormering uit te gaan van de minimale parkeernormen van CROW. Helaas kreeg de motie onvoldoende steun.