De gemeentelijke website beter toegankelijk voor stadsgenoten die doof of slechthorend zijn, bijvoorbeeld met hulp van een doventolk.

Kan dat in onze gemeente ook? Dat vroeg GroenLinks eind augustus vorig jaar aan het college van B&W. Een op de twaalf Nederlanders kan immers niet alles (meer) horen.

Antoon van Rosmalen: “Voor dove en slechthorende burgers wordt de gemeente dan ineens een stuk toegankelijker. Ze hoeven zelf geen tolk meer in te schakelen om hun vraag te kunnen stellen. En kunnen zo zelfstandig alle informatie vinden die zij nodig hebben”

Vanaf 1 februari 2020 kan dat. Met een knop op de website van de gemeente of via een app krijg je desgewenst contact met Teletolk.

Mensen die slechthorend of doof zijn of een spraakbeperking hebben kunnen zo niet alleen via getypte tekst maar ook via gebarentaal met de gemeente in gesprek gaan.

Nederlandse gebarentaal is een echte taal, de moedertaal van veel dove medeburgers. Die kunnen dankzij het inschakelen van Teletolk voortaan gewoon als ieder andere inwoner communiceren met de gemeente.

Want in ’s-Hertogenbosch moet natuurlijk iedereen kunnen meedoen.