Vught is een mooi dorp dat helaas doorsneden wordt door een autoweg en spoorverbindingen. Die autoweg dwars door Vught, de N65, moet een snelweg worden. Daarom liggen er plannen om de weg deels verdiept aan te leggen en drie ongelijkvloerse kruisingen met stoplichten in het centrum van Vught te vervangen. Dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van het langzaam verkeer vindt GroenLinks.

Minder stoplichten betekent dat het autoverkeer sneller doorstroomt. Ook richting Den Bosch. Daarom werkt de gemeente 's-Hertogenbosch samen met anderen in de Stuurgroep N65. Die stuurgroep komt nu met een plan waarin de oversteek Boslaan - Vijverbosweg wegvalt. De fietser en wandelaar rijden of lopen voortaan maar een kilometer om. Het besluit maakt ook de aanleg van een goede snelfietsroute moeilijker.

Omdat de gemeente Den Bosch lid is van de Stuurgroep en de gemeente ook financieël  bijdraagt aan het plan vroeg de fractie van GroenLinks of de wethouder bij de andere partners aan wil dringen op een betere oplossing voor het langzaam verkeer. Want zo'n omweg voor fietsers en voetgangers is onacceptabel voor GroenLinks (en de Fietsersbond). En bij een plan wat in zijn geheel 160 miljoen gaat kosten valt voor wandelaar of fietser toch een betere oplossing te bedenken en uit te voeren.  

De wethouder wilde zich niet bemoeien met  zaken van het Vughtse gemeentebestuur. Helaas kreeg de GroenLinks motie onvoldoende steun van andere gemeenteraadsfracties.